International Management Forum

Balanced Scorecard (BSC) in de praktijk

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Prestatiemeting en -sturing op basis van meer dan alleen financiŽle kengetallen is in veel bedrijven een hot issue. Veel van uw collegaís zetten inmiddels de Balanced Scorecard in om de performance van hun bedrijf te meten en te verbeteren.

In deze schriftelijke cursus zullen de auteurs, mede aan de hand van tal van praktijkcases, het implementatietraject van de Balanced Scorecard behandelen. Het invoeringsplan wordt hierbij gefaseerd beschreven met een opsomming van alle valkuilen die u tegen kunt komen.

Opleidingsinhoud

LES I
Waarom hebben organisaties een Balanced Scorecard (BSC) nodig?

  • Uw organisatie tegen het licht houden
  • Drie artikelen en ťťn boek
  • Van meten naar weten tot managen
  • Beperkingen van financiŽle maatstaven
  • Vier perspectieven
  • Waarom vier? Is dit wel voldoende?

LES II
Value Based Management (VBM) en de Balanced Scorecard

  • Waarom value waarderen?
  • Wat veroorzaakt value?
  • Performance verbetering als doel van VBM
  • Gebruikmaken van de BSC om de 'value drivers' te monitoren en te verbeteren

LES III
Inzicht in de vier perspectieven

  • Het financiŽle perspectief
  • Het klantenperspectief
  • Het interne perspectief
  • Het leer- en groeiperspectief

LES IV
Strategie vertalen in acties

  • Verschillende strategie typologieŽn en organisatiestructuren
  • Oorzaak en gevolg
  • Leiden en achterblijven (prestatie-indicatoren en de uitkomsten daarvan)
  • Een stortvloed aan meetpunten
  • Testen van hypothesen

LES V
De planning & control cyclus

  • De BSC in een managementcontrol proces
  • Een effectief managementcontrol systeem opzetten
  • Programmaselectie
  • Budgettering
  • Operationele activiteiten en meting
  • Rapportage en analyse
  • Aanbevelingen om de algemene kwaliteit van uw managementcontrolsysteem verder te verbeteren

LES VI
Informatietechnologie als ondersteunende factor

  • Data warehousing
  • Enterprise Resource Planning (ERP)
  • Intranet en extranet
  • De mogelijkheden van IT
  • Leveranciers
  • De selectie van een leverancier
  • Uitdagingen van BSC-software

LES VII
De Balanced Scorecard en verandermanagement

  • Ontwikkelen van het juiste leiderschap
  • DefiniŽren van een business case
  • De benodigde change strategie
  • Betrokkenheid en verantwoordelijkheid
  • Organisatiestructuur en HR-processen

LES VIII
De effectiviteit van de Balanced Scorecard in de praktijk

  • Cases

Opleidingsduur

8 weken

Kosten

Ä 1.795,- (excl. 6% BTW)

Bijzonderheden

International Management Forum (IMF) is gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitgeven van (veelal schriftelijke) cursussen en opleidingen. Deze sluiten direct aan bij het belangstellingsniveau van professionals en bestrijken onder meer het Security, FinanciŽle, Logistieke, HRM en IT-vakgebied. IMF is al bijna 20 jaar actief op de Nederlandse markt en sinds 11 jaar ook internationaal. De internationale cursussen en opleidingen worden in meer dan veertig landen verkocht.

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.