Competence Factory

Webredactie

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Lang geleden hield een webredacteur zich alleen bezig met teksten schrijven en publiceren. Inmiddels ben je als webredacteur eerder een contentstrateeg, die precies weet hoe je met content je doelgroep bereikt en aan je bindt. In de training Webredactie leer je hoe je organisatiedoelen vertaalt naar een doordachte onlinestrategie.

Aan de hand van een casus stel je een strategie op, waarbij je relevante content creŽert voor verschillende online kanalen. Ook ga je aan de slag met toegankelijk en wervend schrijven, en maak je kennis met verschillende formats. Daarnaast maak je verschillende beheertools, zoals een stijlgids en briefings.

Bij deze training ontvang je gratis het Handboek Online Redactie door Geert Poort en Corona de Wert.

Opleidingsinhoud

Wat kun je na het volgen van de Training Webredactie

  • Je weet hoe je organisatiedoelen vertaalt naar een online strategie
  • Je kunt toptaken en user stories benoemen voor je website
  • Je voert eenvoudig een usability-onderzoek uit
  • Je kunt een contentstrategie uitwerken
  • Je kunt beheertools zoals een contentkalender, stijlgids en briefings opzetten
  • Je bent bekend met het online leesgedrag van de doelgroep
  • Je schrijft en redigeert aantrekkelijke en heldere teksten
  • Je weet waar toegankelijke, vindbare en deelbare content aan moet voldoen

>

Programma van de training Webredactie

Dag 1
College 1

  • Introductie: wat doet een webredacteur?
  • Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
  • Wie zijn je doelgroepen? Welke persona?s kun je onderscheiden?
  • Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories

College 2

  • Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
  • Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
  • Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender

Dag 2
College 3

  • Introductie Schrijven voor het web
  • Leesgedrag op web
  • Over scanbaar en snackable schrijven
  • Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
  • Tips voor tekstopbouw

College 4

  • Wat is een contentstrategie?
  • Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
  • Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus

>

Opleidingsduur

2 dag

Kosten

EUR 1125.00

Bijzonderheden

De lessen worden klassikaal aangeboden.

Plaatsen / leslocaties

Utrecht

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.