Competence Factory

Webredacteur

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Webredactie is meer dan alleen teksten schrijven en publiceren. Als webredacteur ben je ook een contentstrateeg, die weet hoe je doelgroepen aan je bindt door woord en beeld slim in te zetten. In de training Webredactie leer je hoe je de doelen van je organisatie vertaalt in een doordachte onlinestrategie. Wat wil je eigenlijk bereiken? En welke content zet je daarvoor in?
Als webredacteur kijk je naar tekst, maar je weet ook goed hoe je beeld inzet om je boodschap te versterken. Tijdens de training Webredactie leer je hoe je de gebruiksvriendelijkheid van sites beoordeelt aan de hand van Google Analytics en verschillende usability-methoden. Natuurlijk kun je na deze brede opleiding ook als geen ander teksten schrijven en redigeren, van wervende copy tot SEO-proof artikelen.

Bij deze opleiding ontvang je gratis het Handboek Online Redactie door Geert Poort en Corona de Wert.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Webredacteur bestaat uit acht trainingsdagen, waarin je zes trainingen volgt die op e

Opleidingsinhoud

Wat kun je na het volgen van de opleiding Webredacteur

  • Je kunt een onlinestrategie opzetten
  • Je kunt teksten schijven voor websites en andere online kanalen
  • Je weet hoe je SEO-proof schrijft
  • Je kunt persuasieve teksten schrijven
  • Je hebt kennis van tools voor contentbeheer
  • Je weet hoe je met beeld de boodschap versterkt
  • Je hebt inzicht in Google Analytics
  • Je beheerst verschillende usability-methoden

>

Programma van de opleiding Webredacteur

Webredactie
Dag 1
College 1

  • Introductie: wat doet een webredacteur?
  • Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
  • Wie zijn je doelgroepen? Welke persona?s kun je onderscheiden?
  • Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories

College 2

  • Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
  • Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
  • Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender

Dag 2
College 3

  • Introductie Schrijven voor het web
  • Leesgedrag op web
  • Over scanbaar en snackable schrijven
  • Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
  • Tips voor tekstopbouw

College 4

  • Wat is een contentstrategie?
  • Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
  • Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus

SEO-Copywriting
College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent 'relevantie'?
  • Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
  • Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
  • Zo zet je een SEO-strategie op
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?

College 2

  • Zo maak je een keyword-analyse
  • Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
  • Welke keyword-density moet je gebruiken?
  • Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
  • Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent

Persuasive Copywriting
College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

Beeldredactie
College 1

  • Intro, hoe communiceer je met beeld?
  • Wat is het belang van beeld?
  • Wat is beeldtaal?
  • Wat is krachtig beeld?
  • Wat vertellen beelden en wat soort beelden zijn er (analyse)?
  • Uitsnedes
  • Mensbeeld: waar let je op en hoe zet je het goed in?
  • Stockbeelden gebruiken: wel of niet doen?

College 2

  • Belang van een beeldstrategie
  • Moodboard
  • Beeld briefen
  • Online vs offline
  • Auteursrechten: hoe zit dat?
  • Beeld selecteren en beoordelen
  • Beeld zelf bewerken: hoe doe je dat?

Google Analytics basis
College 1

  • Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
  • Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
  • Google Analytics installeren en inloggen in je account.
  • Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
  • Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
  • Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.

Usability
Dag 1
College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2
College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beďnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

>

Opleidingsduur

8 dag

Kosten

EUR 3950.00

Bijzonderheden

De lessen worden klassikaal aangeboden.

Plaatsen / leslocaties

Utrecht

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.