Competence Factory

UX Design Expert

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Wil je snel met UX Design aan de slag, maar wel vanuit uitgebreide vakkennis keuzes kunnen maken? Volg dan de opleiding UX Design Expert, ons programma waarin je in elf dagen alle specialismen binnen UX Design leert kennen. Natuurlijk krijg je theorie, maar je steekt ook je handen uit de mouwen. Zo maak je professionele prototypes voor een app of website, doe je een expert review en ontwerp je wireframes in Axure RP. Na afloop heb je de kennis en vaardigheden om met UX Design te werken en er professioneel over te adviseren.

Opleidingsinhoud

Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design Expert

  • Je kunt een strategisch UX-concept opstellen en visualiseren in Sketch en InVision
  • Je weet hoe je een website gebruiksvriendelijk maakt, en hoe dit je conversie beÔnvloedt
  • Je kent verschillende strategieŽn om gebruikers tot actie te verleiden
  • Je kunt professionele, klikbare wireframes maken in Axure RP

>

Programma van de opleiding UX Design Expert

UX Design
Dag 1
College 1

  • Introductie UX Design
  • Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
  • Design Thinking
  • User centered design
  • Usability
  • Testen
  • Een strategisch plan opzetten

College 2

  • Ux research
  • Doelen stellen
  • Je doelgroep analyseren
  • De vier globale gebruikerstypen
  • Persona?s maken
  • Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
  • Zelf een plan schrijven

Dag 2
College 3

  • Card sorting
  • De kracht van gamification
  • Triggers en variabele beloning
  • Context gebruiken: locatie, datum, tijd
  • Belangrijke overtuigingstechnieken
  • De customer journey (klantreis)
  • Het proces van a tot z
  • Belangrijke do's en dont's

College 4

  • Je concept en strategie uitschrijven

Visual Design met Sketch en Invision
Dag 1
College 1

  • Introductie in Sketch: in vogelvlucht door het programma
  • Lagen en pagina?s
  • Gereedschap
  • Inspector menu
  • Tekenen in Sketch
  • Sneltoetsen
  • Foto's importeren
  • Een foto bijsnijden (maskeren)
  • Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
  • Objecten groeperen
  • Slim schalen voor responsive design
  • Lagen uitlijnen en distribueren
  • Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
  • Herbruikbare vormgeving maken
  • Tekststijlen aanmaken

College 2

  • Symbolen (herbruikbare elementen)
  • Een layoutraster instellen
  • Pixelprecies werken
  • De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
  • Bestanden exporteren
  • Tekengebieden exporteren
  • Plug-ins gebruiken
  • Prototype maken in Sketch
  • Praktijkopdracht

Dag 2
College 3

  • Workflow: van wireframes naar visual design
  • Craft Plugin
  • Introductie Invision: in vogelvlucht door het programma
  • Je Sketch-ontwerpen importeren naar Invision
  • Interactieve prototypes maken in InVision

College 4

  • Werken aan je praktijkopdracht

Interaction Design
Dag 1
College 1

  • De basisprincipes van interaction design
  • Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
  • De geschiedenis van interfaces
  • Voorbeelden van goede interaction designs
  • Trends in het vakgebied
  • Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)

College 2

  • Sitestructuur
  • Casestudies
  • Een interface ontwerpen
  • De navigatie ontwerpen
  • Landingspagina
  • Homepage
  • Productpagina
  • Categoriepagina

Dag 2
College 3

  • Formulieren
  • Check-outs
  • Dashboardapplicatie
  • Facet-filter
  • Navigatie ontwerpen voor mobiel
  • Datavisualisatie
  • Design patterns
  • Interaction style guide

College 4

  • Page description diagrams
  • Wireframes maken
  • Een functioneel ontwerp maken
  • Prototyping
  • Opdracht
  • Presentatie opdracht

Usability
Dag 1
College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2
College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beÔnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

Persuasive design
Dag 1
College 1

  • Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
  • Hoe oriŽntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast

College 2

  • De essentie van vindbaarheid en usability
  • Hoe werkt het persuasive design-proces?

Dag 2
College 3

  • Hoe je verleiding creŽert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
  • Wat de principes en ethische aspecten van beÔnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp

College 4

  • Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
  • Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
  • Hoe je de beste landingpagina?s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action

Axure RP (Wireframes maken)
College 1

  • Een flowchart maken
  • Pages maken en inrichten
  • De basiswidgets van Axure RP gebruiken
  • Grids en guides gebruiken
  • Widgets tekenen, uitlijnen en manipuleren
  • Masters maken en gebruiken

College 2

  • Interactions maken en gebruiken
  • Dynamic panels
  • Page formatting
  • Een html-prototype genereren, ontwerp-documentatie en online delen (via AxShare)
  • Basisuitleg van responsive design in Axure RP
  • Basisuitleg over Library?s en werken in Teams

>

Opleidingsduur

11 dag

Kosten

EUR 4856

Bijzonderheden

De lessen worden klassikaal aangeboden.

Plaatsen / leslocaties

Utrecht

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.