Competence Factory

UX Design Master | De meest complete UX Design opleiding

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de opleiding UX Design master iets voor jou. Na afloop weet je precies hoe je gebruiksvriendelijke apps en websites ontwerpt, of hoe je ze gebruikersvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers verleidt om te doen wat jij wilt.

Verdiep je in UX Design

Tijdens de opleiding UX Design master kruip je in het hoofd van je gebruikers. Je onderzoekt je doelgroep en leert de juiste vragen stellen over de beslissingen die gebruikers nemen. Zo leer je wat ze handig, aantrekkelijk of onduidelijk vinden. Hierna kun je aan de slag met de data die uit het onderzoek komt. Door dit te analyseren, ontwikkel je de perfect UX-strategie.

Natuurlijk leer je ook alles over het gedrag van je gebruikers en de verschillende typen mensen die je site of app bezoeken. Ook oefen je met tools en processen. Verder ontwerp je wireframes en klikbare prototypes waarmee je in vroeg stadium usabilitytesten kunt uitvoeren. Daar ga je ook mee aan de slag in het Competence Factory usability lab.

Zo is de opleiding opgebouwd
De op

Opleidingsinhoud

Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design Master

  • Een (prototype van je) eigen app of website maken
  • Websites optimaliseren
  • Micro-copy schrijven
  • Zelf een gedegen, snelle en goedkope gebruikerstest uitvoeren
  • Verschillende on- en offline tools gebruiken
  • Je eigen usertest-lab inrichten met bestaande hard- en software
  • Interviewtechnieken gebruiken die voor waardevolle feedback zorgen
  • Waardevolle observaties vastleggen
  • De resultaten delen met je organisatie

>

Programma van de opleiding UX Design Master

UX Design
Dag 1
College 1

  • Introductie UX Design
  • Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
  • Design Thinking
  • User centered design
  • Usability
  • Testen
  • Een strategisch plan opzetten

College 2

  • Ux research
  • Doelen stellen
  • Je doelgroep analyseren
  • De vier globale gebruikerstypen
  • Persona?s maken
  • Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
  • Zelf een plan schrijven

Dag 2
College 3

  • Card sorting
  • De kracht van gamification
  • Triggers en variabele beloning
  • Context gebruiken: locatie, datum, tijd
  • Belangrijke overtuigingstechnieken
  • De customer journey (klantreis)
  • Het proces van a tot z
  • Belangrijke do's en dont's

College 4

  • Je concept en strategie uitschrijven

UX Research
Dag 1
College 1

  • Introductie UX Research
  • Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
  • Uitleg verschillende UX Research methoden
  • Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
  • Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch

College 2

  • Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
  • Interview vragen en uitschrijven script
  • Parallel Design en Cardsorting
  • De resultaten analyseren

Dag 2
College 1

  • Wat is kwantitatief onderzoek?
  • Welke tools heb je om harde data te vinden?
  • Testen met Google Optimize
  • Heatmaps en usability tools
  • Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups

College 2

  • Analytics + AB-testing
  • Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
  • Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
  • Effectief pitchen aan je team en stakeholders

Visual Design met Sketch en Invision
Dag 1
College 1

  • Introductie in Sketch: in vogelvlucht door het programma
  • Lagen en pagina?s
  • Gereedschap
  • Inspector menu
  • Tekenen in Sketch
  • Sneltoetsen
  • Foto's importeren
  • Een foto bijsnijden (maskeren)
  • Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
  • Objecten groeperen
  • Slim schalen voor responsive design
  • Lagen uitlijnen en distribueren
  • Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
  • Herbruikbare vormgeving maken
  • Tekststijlen aanmaken

College 2

  • Symbolen (herbruikbare elementen)
  • Een layoutraster instellen
  • Pixelprecies werken
  • De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
  • Bestanden exporteren
  • Tekengebieden exporteren
  • Plug-ins gebruiken
  • Prototype maken in Sketch
  • Praktijkopdracht

Dag 2
College 3

  • Workflow: van wireframes naar visual design
  • Craft Plugin
  • Introductie Invision: in vogelvlucht door het programma
  • Je Sketch-ontwerpen importeren naar Invision
  • Interactieve prototypes maken in InVision

College 4

  • Werken aan je praktijkopdracht

Interaction Design
Dag 1
College 1

  • De basisprincipes van interaction design
  • Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
  • De geschiedenis van interfaces
  • Voorbeelden van goede interaction designs
  • Trends in het vakgebied
  • Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)

College 2

  • Sitestructuur
  • Casestudies
  • Een interface ontwerpen
  • De navigatie ontwerpen
  • Landingspagina
  • Homepage
  • Productpagina
  • Categoriepagina

Dag 2
College 3

  • Formulieren
  • Check-outs
  • Dashboardapplicatie
  • Facet-filter
  • Navigatie ontwerpen voor mobiel
  • Datavisualisatie
  • Design patterns
  • Interaction style guide

College 4

  • Page description diagrams
  • Wireframes maken
  • Een functioneel ontwerp maken
  • Prototyping
  • Opdracht
  • Presentatie opdracht

Usability
Dag 1
College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2
College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beÔnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

Conversieoptimalisatie
Dag 1
College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona?s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

Dag 2
College 3

  • Landingspagina?s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beÔnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Persuasive Design
Dag 1
College 1

  • Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
  • Hoe oriŽntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast

College 2

  • De essentie van vindbaarheid en usability
  • Hoe werkt het persuasive design-proces?

Dag 2
College 3

  • Hoe je verleiding creŽert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
  • Wat de principes en ethische aspecten van beÔnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp

College 4

  • Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
  • Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
  • Hoe je de beste landingpagina?s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action

UX Copywriting
College 1

  • Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
  • Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
  • Aan de slag met je eigen case (introductie)
  • De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen

College 2

  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
  • Bestaande teksten herschrijven ťn nieuwe teksten schrijven
  • Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
  • Aan je eigen case werken
  • Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten

Axure RP (Wireframes Maken)
College 1

  • Een flowchart maken
  • Pages maken en inrichten
  • De basiswidgets van Axure RP gebruiken
  • Grids en guides gebruiken
  • Widgets tekenen, uitlijnen en manipuleren
  • Masters maken en gebruiken

College 2

  • Interactions maken en gebruiken
  • Dynamic panels
  • Page formatting
  • Een html-prototype genereren, ontwerp-documentatie en online delen (via AxShare)
  • Basisuitleg van responsive design in Axure RP
  • Basisuitleg over Library?s en werken in Teams

Usability Testing in UX-Lab
College 1:

  • Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
  • Het hoe en waarom van de klassieke user-test
  • Interview- & verslagtechnieken
  • Schrijven van scenario?s
  • Introductie DIY test-lab, apparatuur en software

College 2:

  • Doornemen check-list
  • Instructies observatoren
  • Uitnodigen en begeleiden deelnemers
  • De user-test zelf afnemen in het lab
  • Verslaglegging en delen in de organisatie

>

Opleidingsduur

17 dag

Kosten

EUR 8850.00

Bijzonderheden

De lessen worden klassikaal aangeboden.

Plaatsen / leslocaties

Utrecht

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.