Mediaplanning
Mediaplanning is een aparte tak in de media/marketing dat zich bezighoudt met vooral de keuze, planning en het budget van het communicatiemateriaal. Als mediaplanner ben je dus verantwoordelijk voor de uiteindelijke campagne en bereikcijfers. Mediaplanners werken voornamelijk in opdracht voor klanten. Het mediaplan wordt eerst besproken met de opdrachtgever. Hierbij wordt gefocust op de doelstellingen en het realiseren van het te bereiken rendement. Succesvolle campagnes gaan samen met de juiste beleving, omgeving en het mooiste design. Mediaplanning is een discipline dat probeert de juiste boodschap (media) over te brengen aan een bepaalde doelgroep.

Inhoud
Bij een opleiding mediaplanning staat de invulling van het mediaplan centraal. Als student mediaplanner leer je hoe je de marketingstrategie zo effectief mogelijk maakt door toepassing van het juiste communicatiemateriaal. Zo maak je kennis met het toepassen van de geschikte advertenties, titels, paginaformaten en plaatsingsdata in mediatypen zoals kranten, dagbladen (print), TV, radio, outdoor en online. Daarnaast vergaar je kennis in het vakgebied door het te ervaren. Bij de invulling van het mediaplan focust de student op verschillende subdisciplines zoals het bereik, budget, contactfrequentie, mediakosten, planning en umfeld (omgeving).
Relevantie
Ben je benieuwd hoe je zo effectief mogelijk een mediaplan opstelt en uitvoert? Dan is de cursus of opleiding mediaplanning misschien wel wat voor jou. Gedurende de cursus leer je hoe je succesvol een mediaplan opstelt en toepast. Zo kun je in de toekomst als mediaplanner aan de slag bij o.a. adverteerders, exploitanten, uitgeverijen of reclame- en mediabureaus.