Technicus Part-66 Cat.B1

Waar werk je?

Als technicus mechanica werk je bij een onderhoudsbedrijf of luchtvaartmaatschappij en voer je het onderhoud uit aan vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Vaak is het een gespecialiseerde afdeling binnen de organisatie van een luchtvaartmaatschappij. Het komt regelmatig voor dat het onderhoud in het buitenland wordt uitgevoerd.

Wat doe je?

Tijdens je werk stuur je andere medewerkers aan. Bovendien ben je verantwoordelijk voor het vrijgeven van je eigen werkzaamheden en die van je collega's. In de onderhoudsomgeving werk je met een licentie Part 66 cat. B1. Part 66 is een deel van de strenge Europese wetgeving en stelt eisen aan het personeel dat vliegtuigen of onderdelen daarvan na onderhoud mag vrijgeven. Als cat. B1-technicus mag je na het onderhoud constructie, motoren en mechanische en elektrische systemen vrijgeven. Je kunt ook je niveau 4 diploma technicus mechanica behalen zonder dat je het cat. B1-certificaat behaalt. In dat geval kom je meestal te werken in de wereld van de vliegtuigonderdelen. Je bent verantwoordelijk voor alle werkzaamheden aan het vliegtuig die binnen je vakgebied vallen en die aan je zijn toegewezen. Ook moet je basiswerkzaamheden aan elektronische systemen kunnen uitvoeren. Je hebt geen probleem met de administratieve taken die verbonden zijn aan je werk.

Wat moet je kunnen?

In je werk moet je stressbestendig zijn, want ook onder tijdsdruk moet je goed beslissingen kunnen nemen. Bovendien ben je flexibel en in staat om in complexe situaties goed het overzicht te bewaren. Daarnaast beschik je over verantwoordelijkheidsgevoel, ben je zorgvuldig en kan je werken volgens vastgestelde procedures en richtlijnen, waaraan te allen tijde moet worden voldaan en waarvan niet mag worden afgeweken ook onder tijdsdruk. Je bent gemotiveerd om jezelf op de hoogte te houden van veranderingen en wijzigingen in procedures, richtlijnen, technische voorschriften, en dergelijke. Ook ben je kwaliteitsbewust en realiseer jij je elk moment het grote belang van veiligheid als leidraad bij jouw werkzaamheden. Je schroomt niet om, indien dit nodig is, aan te geven dat een vliegtuig aan de grond moet blijven. Verder beschik je over sociale vaardigheid, onder andere bij toelichting geven aan flightcrews over het functioneren van het vliegtuig en werk je uit jezelf volgens richtlijnen op het gebied van Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu (VGW&M) en Human Factors wet- en regelgeving.

Spreken de werkzaamheden van Technicus Part-66 Cat.B1je aan? Dan is dit beroep zeker iets voor jou!