Algemene informatie over de cursus
Sneller en beter de prestatie van de bedrijfsvoering voorspellenKennis van Business Process Management (BPM) helpt u om problemen in bedrijfsprocessen op te lossen. De meeste organisaties beschikken evenwel over onvoldoende kennis en expertise om Business Process Management (BPM) goed uit te voeren. Zij zijn niet in staat om de juiste functionele requirements boven tafel te krijgen die nodig zijn om systemen voor procesmanagement en informatiemanagement succesvol te implementeren.
Van theorie naar praktijk
De 4-daagse training Business Process Management (BPM) biedt een praktisch raamwerk dat u inzicht geeft in de praktijk van BPM. Door te werken met praktijkvoorbeelden op het gebied van stakeholdermanagement en verandermanagement, flowcharting, procesmodellering en procesnotificatie leert u organisatieprocessen te optimaliseren en te observeren, proces uitkomsten te voorspellen en toekomstige bedrijfsscenario's te modelleren. De training helpt u om de potentie van informatie- en procesanalyse ten volle te benutten voor uw organisatie. Daarnaast leert u de belangrijkste competenties en vaardigheden die nodig zijn voor effectief Business Process Management (BPM).
Wat kunt u na afloop van deze training?
Na afloop van deze 4-daagse BPM training kunt u:
- de essentie van procesanalyse, informatieanalyse, procesmanagement en informatiemanagement uitdragen
- de beste technieken op de meest optimale manier inzetten voor interviews, flowcharting en procesmodellering
- in de analyse ruis en vooroordelen wegnemen door conclusies en aanbevelingen te baseren op bewijs in plaats van 'onderbuikgevoel'
- informatie- en organisatieprocessen objectief bekijken en analyseren door de bril van een luisterende, onbevooroordeelde business analist
- verandermanagement toepassen om de acceptatie en betrokkenheid van stakeholders te vergroten
- het effect van procesverbeteringen meten
- 'to be' processen definiëren en modelleren
- de geschikte methodieken en systemen kiezen voor informatie- en procesmanagement
- functionele requirements definiëren voor informatie- en procesmanagement systemenkrijgen op alle ins en outs van Business Process Management (BPM). De BPM training is daarnaast waardevol voor professionals die werkzaam zijn in IT, procesmanagement en business management of die een rol hebben als business analist, business architect, business consultant of projectleider/manager in een procesmanagement project.
Inhoud van de cursus
Business Process Management (BPM) – introductie- The 'new' normal: hoe de wereld is veranderd
- Business Process Management (BPM): eigenschappen en waarde
- De essentie van informatie
- Business Process Management (BPM): de relatie met Enterprise Information Management (EIM)
Hoe start u met een procesmanagement project?
- De business case begrijpen
- Verzamelen van de juiste mensen in het project team
- De rol van het project team en de belanghebbenden
- De rol van de business analist
- Informatie- en organisatieprocessen identificeren
- Documenteren van project activiteiten: het hoe en waarom
- De vaardigheden die het project team moet ontwikkelen
- Praktijkvoorbeelden
- Procesmanagement project: lessons learned
- Oefening: maak de business case
Business analysis – begin bij het begin
- De rol van de business analist en de informatie analist
- Herkennen van een proces en de uitkomst daarvan
- Interviews en andere technieken voor proces- en informatieanalyse
- Van 'as is' naar 'to be'
- Oefening: het gebruik van analyse technieken
Business Process Management (BPM) – flowcharting en procesmodellering
- De eigenschappen en waarde van flowcharting (stroomschema's)
- Flowcharting: standaarden en praktijkvoorbeelden
- Oefening: een stroomschema maken
- Procesmodellering: eigenschappen, standaarden en waarde
- Oefening: een procesmodel maken
- Vergelijking flowcharting met procesmodellering
Verandermanagement
- Waar het echt om gaat bij verandering
- Stakeholder analyse en verandermanagement
- Hoe om te gaan met weerstand en de organisatie cultuur
- Het belang van governance, transparantie en mandaat
- De behoefte aan continue verandering
- Change management: praktijkvoorbeelden
- Praktijkvoorbeeld: it's about the people!
- Oefening: maak een veranderstrategie
Procesmanagement technieken
- Het principe van elke methodiek
- Six Sigma, Lean en andere methodieken
- HPS, RACI, rollen en verantwoordelijkheden
- Oefening: kies je methodiek
- Praktijkvoorbeelden
- Proces- en informatiemanagement volwassenheid
- Oefening: hoe volwassen is uw organisatie?
Procesmanagement requirements
- Identificeren van (functionele) requirements met scenario's
- Het belang van het analyseren en volgen van processen
- Definiëren van een procesmanagement architectuur
- Niet-functionele requirements en referentie-architectuur
- Proces-architectuur en informatie-architectuur
- De kracht van scenario's
- Oefening: maak een gebruikersscenario en vertaal dit naar requirements
Procesmanagement tools en technieken
- Tools voor flowcharting en procesmodellering
- Tools voor workflow- en procesmanagement
- Tools voor informatiemanagement
- BPMN en andere standaarden voor notificatie
- Webservices en interoperabiliteit
Procesmanagement 2.0
- Trends in procesmanagement in 'het nieuwe normaal'
- Digitale werkomgeving: samenwerking met internet technologie
- Klantgedreven digitaal procesmanagement
- Medewerker digitaal procesmanagement
- Praktijkvoorbeelden
- Oefening: beschrijf een 'out of the box' B2C-/B2E-proces
Eindopdracht – creëer een procesmanagement scenario
- Voorbeeld uit de praktijk
- Voer een 'as is' business analyse uit
- Modelleer enkele 'to be' scenario's
- Kies de juiste benadering voor informatie- en procesmanagement
- Hoe om te gaan met verandermanagement?
- Continue meting en verbetering van het (informatie)proces
- Oefening: maak een plan voor continue procesoptimalisatie