NHA Thuisstudies

Marketing en PR

Algemene informatie over de cursus

Weet hoe je een product vermarkt: volg de opleiding Marketing en PR

Hoe zet je een nieuwe printer in de markt? De printjes zijn voor een leek net zo goed als de printjes die een printer van de concurrent uitspuugt. Marketing en PR zijn dan bittere noodzaak.

Ook leuk: hoe zorg je ervoor dat iedereen weet welke accountantsdiensten je bedrijf aanbiedt? Accountants, dat zijn toch stoffige figuren die de hele dag met cijfers goochelen? Aan jou de taak om de accountants goed te positioneren.

Wat betekent marketing eigenlijk precies? Je leert het in de opleiding Marketing en PR.

Bij het onderdeel Marketing gaan we eerst terug naar de basis: hoe steekt een bedrijf in elkaar? Vervolgens leer je hoe je marktvormen van elkaar onderscheidt en hoe je de markt grondig onderzoekt.

Prijsstelling en features van je product

Toevallig al gehoord van de 6P’s? Product, prijs, plaats, personeel, promotie en presentatie. Sommige ondernemers zijn van mening dat de bekende P’s ingehaald zijn door nieuwe inzichten. Maar is dat echt zo? Zijn de 6 P’s door de komst van nieuwe modellen ineens ‘niet meer waar’? Plaats de P’s in het juiste perspectief en doe er je voordeel mee.

Hoe actueel de basisprincipes van marketing nog altijd zijn, ontdek je in de opleiding Marketing en PR.

In de markt zetten

En hoe je de beroemde 6 P’s inzet om sieraden of boormachines te vermarkten, achterhaal je in de opleiding Marketing en PR.

Je krijgt ook antwoord op vragen als:

  • Hoe genereer ik gratis publiciteit?
  • Welke strategie hanteer ik?
  • Hoe lanceer ik een nieuwe lijn?


Ken de fundamentals

Na de cursus:

  • ken je de basisprincipes van haver tot gort;
  • weet je hoe je een nieuw product in de markt zet;
  • kun je nieuwe marketinginzichten en -adviezen beter in een context plaatsen.


PR

Leer ook hoe je gratis publiciteit genereert en op de juiste manier in de pers komt. Public relations is een vakgebied waarbij je strategisch de juiste boodschappen op het juiste moment de wereld instuurt en ervoor zorgt dat je aandacht krijgt van journalisten. Denk aan persberichten en mailings geadresseerd aan belanghebbenden in de branche.

Heb je de smaak te pakken? Je kunt je marketing- en communicatiekennis uitbreiden met de cursus Marketing-A en/of Communicatie-A.

Toekomst is nu

Kom alles te weten over de basis van marketing en public relations, breng inzichten in de praktijk en haal optimaal rendement uit de opleiding Marketing en PR.

Inhoud van de cursus

Studieprogramma Marketing en PR

Marketing

In het Marketing-gedeelte van de cursus maak je eerst kennis met grondbeginselen en begrippen. Daarna worden de verschillende soorten bedrijven en ondernemingsvormen behandeld. Je leert diverse markten en marktvormen kennen. De nodige aandacht wordt geschonken aan de voor de marketing zo belangrijke P's. Tenslotte wordt ingegaan op het marktonderzoek en de verschillende vormen hiervan.

Public Relations

Bij Public Relations wordt veel aandacht besteed aan de interne en externe communicatie van een organisatie. Je krijgt een inleiding in de (massa)communicatie. Daarna maakt je kennis met de media en de wijze waarop de PR-functionaris de media benadert en ermee moet omgaan. Verder wordt ingegaan op diverse vormen van schriftelijke en mondelinge communicatie: je leert hoe je heldere en doeltreffende artikelen schrijft, interviews en presentaties geeft. Andere essentiŽle zaken voor de PR-functionaris, zoals audiovisuele middelen, drukwerk, huisstijl en klachtafhandeling zijn allemaal terug te vinden in deze boeiende praktijkgerichte cursus.

Diploma Marketing en PR

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

Zie studieduur

Duur van de cursus

Studieduur

12 maanden bij een gemiddeld studietempo van vier uur per week. Je kunt ook meer lessen per maand bestuderen. Dit verkort uiteraard de studieduur. Jij bepaalt jouw eigen tempo.

Kosten van de cursus

Vanaf 249,00 euro

Aanvraagformulier gratis studiegids.

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.