Contactcenter medewerker

Richting binnen: Commercieel Medewerker

MBO-opleiding
25135
2 tot 4 jaar
3

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Als contactcenter medewerker kan je werken bij verschillende bedrijven in de commerciŽle of dienstverlenende sector. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een bank of verzekeringsmaatschappij, maar ook bij callcenters die ingehuurd zijn door bedrijven en instanties.

Je bent de hele dag in gesprek met klanten en potentiŽle klanten. Dat betekent dat je bezig bent met de verkoop van producten en diensten via de telefoon. Voordat je deze mensen opbelt krijg je een draaiboek waar je je aan moet houden. In dit draaiboek staat informatie over het product of dienst die jij die dag gaat verkopen.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

Tot het MBO word je toegelaten als je reeds enkele jaren voortgezet onderwijs hebt gehad, meestal een VMBO-opleiding of enkele jaren HAVO of VWO.

Voor deze vakopleiding (niveau 3) gelden de volgende toelatingseisen:
  • kaderberoepsgerichte leerweg: je hebt een diploma voor lbo, vbo of vmbo;
  • theoretische leerweg: je hebt een diploma voor mavo of vmbo;
  • gemengde leerweg: je hebt een diploma mavo-vbo of vmbo;
  • je hebt een bewijs dat je de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo met goed gevolg hebt doorlopen;
  • je bent in het bezit van een ander diploma of bewijsstuk dat de overheid heeft erkend op basis van een ministeriŽle regeling.

Kosten

Binnen het beroepsonderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen les- en cursusgeld. Vanaf je 18e ben je verplicht dit te betalen. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals reiskosten, boekenkosten, etc. Deze bijdrage verschilt per school.

  • Voltijd BOL:
Voor het studiejaar 2019/2020 (start 1 september) is het wettelijke collegegeld vastgesteld op Ä 1.168,- Neem voor mogelijkheden m.b.t. studiefinanciering contact op met DUO.
  • BBL en Deeltijd BOL:
Volg je een assistent- of basisberoepsopleiding (niveau 1 en 2), dan is het cursusgeld voor 2019/2020 Ä 243,-. Volg je een vak-, middenkader- of specialistenopleiding (niveau 3 en 4) dan is dit Ä 588,-.

Verder leren

Na deze opleiding kun je doorstromen naar een opleiding op niveau 4, zoals:

Beroepseisen: Wat wordt er van je verwacht?

Er wordt van je verwacht dat je een vlotte babbel hebt en klantgericht kunt denken ťn handelen. Ook in lastige of onvoorspelbare situaties weet je het hoofd koel te houden en de klant gerust te stellen. Dat doe je door goed te luisteren en je in te leven in de situatie van de klant. Let er wel op dat je het doel van het gesprek en de doelen van het bedrijf voor ogen blijft houden.

Je moet goed kunnen organiseren en plannen. Bijvoorbeeld voor het inplannen van afspraken. Jouw mondelinge en schriftelijke vaardigheden zijn goed ontwikkeld. Het spreekt tot slot natuurlijk voor zich dat je graag en goed met mensen omgaat.

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen